Posadzone i zjedzone

piątek, 21 października 2016

Tradycyjna sałatka jarzynowa


Polska tradycyjna sałatka jarzynowa - prawdziwa, z kalorycznym majonezem i ogórkami kiszonymi była obecna na polskich stołach bardzo często za moich szkolnych czasów. Teraz widujemy ją rzadziej, wypartą przez sałatki polewane lekkim sosem winegret lub samą oliwą.
Pamiętam jak w latach osiemdziesiątych, na początku podstawówki na zajęciach ZPT robiłyśmy sałatki jarzynowe, kanapki, a nawet smażyłyśmy pączki serowe w głębokim oleju:) Zajęcia praktyczno-techniczne (ZPT) trwały dwie godziny lekcyjne pod rząd i były dzielone na chłopców i dziewczyny.
Ja lubię tradycyjne smaki, więc sałatkę jarzynową przyrządzam dość często, szczególnie w okresie jesienno - zimowym. Wtedy raz na tydzień lub dwa gotuję rosół z kury i warzywa rosołowe (marchewkę, pietruszkę i seler) dodaję do sałatki.
 
Tradycyjna sałatka jarzynowa

2 marchewki
2 ziemniaki
0,5 małego selera
1 pietruszka
1 puszka groszku konserwowego
1 puszka kukurydzy konserwowej (opcjonalnie)
3 jajka
2 ogórki kiszone
1 jabłko
1 cebula
4 duże łyżki majonezu
1 łyżeczka musztardy
sól, pieprz


Marchewkę, pietruszkę, seler i ziemniaki ugotować (lub użyć warzyw po ugotowaniu rosołu) i pokroić w kostkę. Jajka ugotować na twardo i pokroić w kostkę. Ogórki, jabłko i cebulę też pokroić w kostkę. Cebulę sparzyć wrzątkiem na sitku i odsączyć. Wszystko wrzucić do miski, dodać groszek i ewentualnie kukurydzę, wymieszać z majonezem, dodać sól i pieprz do smaku. Dobrze wymieszać i przełożyć do salaterki.

9 komentarzy:

  1. Chyba każdy ją zna i każdy ją lubi, ja na pewno ;))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ewa, no właśnie tak myślałam, że każdy lubi i zna :)

      Usuń
  2. Najczęściej jadam taka sałatkę u teściowej, sama już dawno nie robiłam ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Iza, ja ją robię najczęściej w sezonie jesienno-zimowym, jak gotuję rosół i mam warzywa :)

      Usuń
    2. Iza, ja ją robię najczęściej w sezonie jesienno-zimowym, jak gotuję rosół i mam warzywa :)

      Usuń
  3. Dawno nie robiłam takiej sałatki,a z chęcią zjadłabym.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bożeno, ta sałatka, to właśnie takie małe przypomnienie tradycyjnych polskich smaków:)

      Usuń
  4. każdy robi sałatkę niby tak samo a wszędzie smakuje inaczej.... dawno nie robiłam, przypomniałaś mi o niej :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No właśnie, co dom, to inaczej smakuje ta sałatka :) Ale w 99,9% domów jest zawsze pyszna!

      Usuń

Serdecznie dziękuję za wszystkie komentarze :)