Posadzone i zjedzone

sobota, 24 stycznia 2015

Jak zrobić zacierki


Od czasu jak zrobiłam swoje pierwsze w życiu zacierki, mój syn oszalał na ich punkcie. Te malutkie kluseczki o najróżniejszych, naturalnych kształtach (bo same się formują tak jak chcą), to właściwie makaron. Na to wskazują składniki w przepisie. Lecz jakimś cudem smakują inaczej, niż makaron. Są bardziej zwarte. Ale o tym, że są inne niż makaron decyduje to, że są one gotowane bezpośrednio w zupie. Całkowicie przechodzą smakiem zupy, która robi się gęsta od mąki zawartej w zacierkach. Takie zupy, to obiady jednogarnkowe.
Zacierki dodaje się do kartoflanek, zup fasolowych, gulaszowych.
Pyszne są też zacierki na mleku, lecz wtedy ściera się ciasto na talerzyk przesypując je mąką, aby zacierki się nie posklejały i wtedy dopiero wsypuje się je na gotujące się mleko i gotuje 2-3 minuty.
Dzisiaj pokażę Wam jak zrobić zacierki, a następnym razem podam przepis na prawdziwą kaszubską kartoflankę na boczku z zacierkami. Coś pysznego!

                Mąkę wsypujemy do miski i dodajemy jajko


                Mieszamy widelcem, aż składniki się połączą

    Wyjmujemy na blat i zagniatamy (ja nadaję ciastu kształt wrzeciona)
                  Gotowe ciasto ścieramy bezpośrednio do zupy

Zacierki do zupy

1 jajko (wielkość sklepowa M)
100 g mąki typ 500-550

oraz:
ostra tarka z dużymi otworami

Mąkę przesiać do miski, zrobić dołek, wbić jajko i wymieszać (najlepiej widelcem), aby składniki połączyły się tworząc konsystencję płatków owsianych.
Dalej zagniatać ciasto ręką, aż powstanie gładka kula. Trwa to około 5 minut.
Ciasto powinno być zwarte, aby dobrze się ścierało na tarce. Przykryć miseczką i odstawić na 20-30 minut.
W tym czasie nastawić zupę, aby była w stanie wrzenia.
Odstane ciasto ścierać na tarce bezpośrednio do gotującej się zupy. Gotować 2 minuty od utarcia ostatniego okruszka ciasta.
Gotowe!


10 komentarzy:

  1. Moja Mama robiła, pamiętam ten smak :) Tylko chyba tych klusek było więcej niż ziemniaków.
    Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Talibra, moja Mama nie robiła, ale Babcia robiła, tyle, że z mlekiem, a nie z zupą. Pozdrawiam serdecznie!

      Usuń
    2. Zacierki na mleku też pamiętam, na śniadanie. Nie lubiłam ich bo miały kożuchy :)
      Pozdrawiam serdecznie, miłego wieczoru.

      Usuń
    3. A ja lubiłam i kożuchy mi nie przeszkadzały :) Tobie również miłego wieczoru!

      Usuń
  2. Ja chyba takich jeszcze nigdy nie jadłam, ale bardzo mnie ciekawi co z tego wyjdzie, więc zrobię przy najbliższej okazji, a akurat mam zupę grzybową i myślę, że do niej będą pasować :P

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Aniu, do zupy grzybowej jak najbardziej będą pasować! Właśnie podsunęłaś mi pomysł :) Też zrobię zacierki jak będę miała grzybową :)

      Usuń
  3. U mojej córki w przedszkolu często jest zupa pieczarkowa z tartym ciastem... Zawsze się zastanawiam co to może być, może właśnie zacierki?:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Aniu, to tarte ciasto, to może właśnie zacierki? Bo to jest tarte ciasto właśnie. Pasują idealnie, więc może panie kucharki w przedszkolu robią dzieciom zacierki do takiej zupy.

      Usuń
  4. Kasiu i znowu przypomniałaś mi o czymś co dawno robiłam a oczywiście zaniechałam, z lenistwa chyba ;)
    Wersja zacierek bardziej pracowita, to ukręcanie z ciasta malutkich kuleczek, jednak te z tartego są smaczniejsze. :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Iza, a widzisz! Taka jestem przypominalska :)
    To kręcenie kuleczek, to z pewnością bardziej szlachetna wersja zacierek, ale chyba nie miałabym zdrowia ... :)

    OdpowiedzUsuń

Serdecznie dziękuję za wszystkie komentarze :)