Posadzone i zjedzone

piątek, 19 grudnia 2014

Orzechowiec


Dzisiejszy przepis pochodzi (jak większość moich przepisów świątecznych) z archiwów rodzinnych i jak to bywa przy innych ciastach, jestem przedstawicielką czwartego (co najmniej!, bo nie udało nam się dotrzeć do źródeł przepisów) pokolenia, piekącą ten orzechowiec. Jego zapach znam od zawsze - poznałam go mając kilka miesięcy i przez tyle lat zawsze zachwyca mnie tak samo i uspokaja, daje mi poczucie bezpieczeństwa. W okresie świątecznym zawsze muszę go upiec. To orzechowiec - symbol.  Jest dla mnie niezbędny prawie jak opłatek na wigilijnym stole i żywa choinka z bombkami i lampkami.

Orzechowiec
Ciasto
3 dkg drożdży
3 łyżki cukru
3 łyżki mleka
3 żółtka
20 dkg masła
25 dkg mąki

Masa
20 dkg orzechów włoskich zmielonych
18 dkg cukru
1 paczka cukru waniliowego
3 białka

Drożdże rozetrzeć z cukrem i mlekiem i odstawić. Masło posiekać z żółtkami i mąką, zrobić dołek, wlać do niego drożdże i szybko zagnieść ciasto. Można też wszystko wrzucić do miski miksera i zagnieść mikserem (tak ja robię). Schłodzić w lodówce przez 1 godzinę.
Składniki masy łyżką zmieszać w misce.
Ciasto rozwałkować na prostokąt długości foremki keksówki i  grubości 5 mm i rozsmarować masę orzechową zostawiając nie posmarowane krawędzie szer. 1,5 cm. Zwinąć w rulon i włożyć łączeniem w dół do foremki keksówki wyłożonej papierem do pieczenia. Mnie, jak widać, się pomyliło i włożyłam łączeniem do góry :) Posmarować rozmąconym jajkiem i piec około 40 min w temp. 180°C. Po wyjęciu można posypać cukrem pudrem.
Przykryć ściereczką, żeby nie wysechł i kroić na drugi dzień lub nawet trzeci, ponieważ wcześniej orzechowiec się kruszy.



5 komentarzy:

  1. ta masa orzechowa to świetny pomysł, myślę, że wykorzystam pomysł lekko go modyfikując ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Magda, bardzo jestem ciekawa Twojej wersji !!!

      Usuń
  2. Mmm, wygląda kusząco, szczególnie to orzechowe nadzienie :)

    OdpowiedzUsuń
  3. U mnie w lodowce od dwoch dni banofee 💙 Ale ja niemal kazde ciasto uwielbiam!😉
    Pozdrawiam
    Zapraszam do mnie: http://gotujzkarolka.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń

Serdecznie dziękuję za wszystkie komentarze :)