Posadzone i zjedzone

sobota, 27 grudnia 2014

Mini ogródek na balkonie - planujemy przyszły sezon


W czasie między świętami a Nowym Rokiem wiele osób bierze sobie urlop i ma więcej czasu dla rodziny, a także dla siebie, co jest równie ważne :)
Może więc ten krótki czas wykorzystać na zaplanowanie mini ogródka na balkonie? Pokażę Wam ogródek, który zrobił dla mnie mąż kilka lat temu. 



Jednym z założeń było to, aby donica powstała z recyklingu. Po przekopaniu garażu i komórki zebrało się tyle materiałów, że starczyło na ogródek jaki sobie wymarzyłam.
Donicę wyłożyłam workami, w których zrobiłam kilka otworów odprowadzających wodę, przymocowałam je pinezkami do ścianek i do środka wsypałam dobrą ziemię ogrodniczą. Niczym jej nie nawoziłam. Dymki, rzodkiewek i sałaty nie nawoziłam wcale przez cały sezon. Fasolkę i pomidory nawoziłam nawozem z dżdżownic raz na dwa tygodnie.
Jak widać na zdjęciu, donica zajmuje całą krawędź balkonu. Wystawa południowo-zachodnia. Ale nawet takie położenie względem stron świata nie gwarantuje słońca non stop. Przez jakiś czas w ciągu dnia ogródek jest zacieniony. Bo barierka, bo ściana ... Wszystko więc dojrzewa później niż w ogrodach „naziemnych”, ale dojrzewa!





Pięknie udały się buraczki, z których pamiętam, że przygotowałam chłodnik. Sałata liściasta - dwa rodzaje - zielona i czerwona, wysiewana stopniowo co kilkanaście dni, starczyła nam do jesieni. Fasolka udała się równie dobrze, jak też dymka. Były też rzodkiewki i pomidorki koktajlowe.
Porażką okazał się za to groszek. Taki jakiś cherlawy był. To samo tyczy się marchewki - to nie był trafiony pomysł.


Na drugim końcu balonu, gdzie jest mniej słońca posiałam szpinak, który toleruje lekki cień, a przy drzwiach balkonowych stoi już od kilku lat donica z ziołami.
Wszystko ładnie rośnie, wymaga tylko podlewania, nawożenia, a nawet pielenia!
Tak więc zapraszam w skromne progi mojego ogródka na filiżankę herbatki, kawki lub lampkę wina:)






4 komentarze:

  1. Genialny pomysł z takim mini ogródkiem :-)

    OdpowiedzUsuń
  2. Cieszę się, że ogródek się Wam podoba!

    OdpowiedzUsuń
  3. Uwielbiam Twojego bloga! Chyba dzięki niemu udało mi się stworzyć u siebie cytrynowy gaj. Wszyscy znajomi podziwiają i zazdroszczą. :D

    OdpowiedzUsuń

Serdecznie dziękuję za wszystkie komentarze :)