Posadzone i zjedzone

niedziela, 16 listopada 2014

Najlepsze rogaliki drożdżowe


Moja lampa imitująca światło dzienne, której używam do doświetlania ciemnych jesiennych i zimowych zdjęć, wyzionęła ducha. A raczej, ktoś jej w tym pomógł. Choć sprawcy nie złapałam za rękę (a raczej za łapkę;)), jestem niemal pewna, że kabel przegryzła nasza kotka Mruczka, nasz domowy gryzaczek, która może się poszczycić imponują ilością przegryzionych kabli:)
Tak więc dzisiejsze zdjęcia rozjaśniłam ręcznie i wyglądają średnio, ale trudno …
Stwierdziłam, że opublikuję ten wpis, ponieważ zrobiłam ostatni bukiecik z naszych działkowych kwiatów i nie da się go już powtórzyć. Rogaliki owszem, można upiec jeszcze raz, ale kwiatów nie mamy już żadnych. Muszę czekać do przyszłego roku. Ścięłam ostatnie chryzantemy - żółte, drobne i jeden w kolorze bordo. Reszta jest jeszcze w pąkach i wątpię, czy zdążą się rozwinąć. Do bukieciku (bo w sumie jest nieduży) dodałam zasuszone kwiatostany i główki z nasionami, których mam pełno na rabatach.

Ostatni jesienny bukiet : chryzantemy żółte i bordowe, zasuszone główki czarnuszki, krwawnika i anemonów oraz gałązki trzmieliny.

Zapraszam na przepyszne, mięciutkie rogaliki drożdżowe, upieczone z przepisu niezawodnej Dorotki. Zamiast nadzienia twarogowego, dałam płatki róży w cukrze. Po oryginał z twarożkiem, odsyłam do autorki

Najlepsze rogaliki drożdżowe
Źródło przepisu na ciasto - Moje Wypieki
nadzienie - moje

Składniki na około 50 małych rogalików:

560 g mąki pszennej tortowej
10 g drożdży suchych lub 20 g drożdży świeżych
350 ml mleka
2 jajka
80 g masła, roztopionego
75 g cukru
pół łyżeczki soli

Nadzienie:
0,5 słoika płatków róży w cukrze

Dodatkowo:
1 jajko roztrzepane z 1 łyżką mleka, do posmarowania przed pieczeniem
cukier puder do oprószenia

Mąkę pszenną wymieszać z suchymi drożdżami (ze świeżymi najpierw zrobić rozczyn* - drożdże wymieszać z 1 łyżką cukru, jak się rozpuszczą wlać 0,5 szkl. letniego mleka i 1  łyżkę mąki, wymieszać mątewką lub łyżką na gładką masę. Kubeczek przykryć ściereczką i odstawić na 15 20 minut do wyrośnięcia).
Do mąki z drożdżami (suchymi lub wyrośniętym rozczynem) dodać resztę składników i wyrobić, aby składniki się połączyły. Teraz dodać rozpuszczony tłuszcz. Wyrobić ciasto, odpowiednio długo, by było miękkie i elastyczne. Uformować z niego kulę, włożyć do oprószonej mąką miski, odstawić w ciepłe miejsce, przykryte ściereczką, do podwojenia objętości (około 1,5 godziny).

Przygotować 2 - 3 płaskie blachy - wyłożyć papierem do pieczenia (można pominąć, jeśli forma jest nieprzywieralna).

Wyrośnięcie ciasto krótko zagnieść, podzielić na 4 części. Każdą część rozwałkować na długi prostokąt o bokach około 18 x 35 cm. Kółkiem do krojenia pizzy lub ostrym nożem wycinać naprzemiennie trójkąty o krótkiej podstawie i długich bokach. U podstawy każdego trójkąta nakładać 3/4 do 1 łyżeczki róży w cukrze. Zwijać od podstawy w kierunku wierzchołka w taki sposób, by  koniec wierzchołka znalazł się pod spodem rogalika (w przeciwnym wypadku rogaliki będą rozwijały się podczas pieczenia).

Układać na blaszce, w sporych odległościach od siebie. Przykryć ręczniczkiem, pozostawić w cieple do czasu podwojenia objętości (około 30 minut).

Przed samym pieczeniem posmarować jajkiem roztrzepanym z 1 łyżką mleka.

Piec w temperaturze 190ºC przez około 13 - 15 minut lub do złotego koloru. Wyjąć, wystudzić na kratce. Po lekkim przestudzeniu oprószyć cukrem pudrem.

Metoda dla maszynistów:

Wszystkie składniki na ciasto umieścić w maszynie do chleba w kolejności: płynne, sypkie, na końcu drożdże. Nastawić program do wyrabiania i wyrastania ciasta 'dough' (około 1,5 h), po czym ciasto wyjąć, krótko wyrobić i dalej postępować wg powyższego przepisu.


* Składniki do rozczynu odejmujemy ze składników na ciasto drożdżowe w przepisie.


4 komentarze:

Serdecznie dziękuję za wszystkie komentarze :)